Filozofia starożytnej Grecji
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Publikacje fachowe
(6)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia Nowy Targ
(1)
Wypożyczalnia Rabka
(7)
Autor
Platon
(5)
Gajda-Krynicka Janina
(1)
Sikora Adam (1928-2011)
(1)
Łysień Leszek (1963- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(3)
1980 - 1989
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Temat
Polska
(4081)
Język polski
(3763)
Literatura polska
(2801)
Poezja polska
(2759)
Matematyka
(2414)
Filozofia starożytnej Grecji
(-)
Dziecko
(2157)
Wychowanie
(1655)
Historia
(1654)
Nauczanie
(1573)
Nauczanie początkowe
(1442)
Wychowanie przedszkolne
(1408)
Pedagogika
(1308)
Filozofia
(1284)
Nauczyciele
(1215)
Opowiadanie polskie
(1195)
Literatura
(1192)
Wychowanie w rodzinie
(1180)
Fizyka
(1168)
Powieść polska
(1144)
Rodzina
(1124)
Nauczanie zintegrowane
(1116)
Młodzież
(1040)
Szkolnictwo
(1003)
Psychologia
(991)
Regionalia
(986)
Sztuka
(945)
Pamiętniki polskie
(911)
Język angielski
(886)
Dramat polski
(836)
Chemia
(803)
Pisarze polscy
(795)
Dzieci
(765)
Oświata
(760)
Kultura
(756)
Biologia
(689)
Geografia
(684)
Publicystyka polska
(656)
Uczucia
(635)
Uczniowie
(627)
Osobowość
(623)
Uczenie się
(614)
Wojsko
(590)
Język niemiecki
(585)
Muzyka
(585)
Kobieta
(560)
Podręczniki akademickie
(560)
Biografie
(550)
Technika
(506)
Psychoterapia
(504)
Wydawnictwa popularne
(502)
Język rosyjski
(496)
Przyroda
(493)
Relacje międzyludzkie
(488)
Czytanie
(480)
Mowa
(479)
Miłość
(473)
Etyka
(460)
Socjologia
(452)
Matura
(449)
Żydzi
(449)
Unia Europejska
(447)
Powieść francuska
(446)
Warszawa
(446)
Powieść angielska
(440)
Kraków (woj. małopolskie)
(433)
Wojna 1939-1945 r.
(432)
Psychologia społeczna
(426)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(426)
Pedagogika specjalna
(421)
II wojna światowa (1939-1945)
(405)
Logopedia
(392)
Przyjaźń
(391)
Gry i zabawy
(389)
Zwierzęta
(383)
Wychowanie fizyczne
(375)
Powieść amerykańska
(374)
Psychologia wychowawcza
(374)
Rośliny
(373)
Prawo
(371)
Powieść rosyjska
(364)
Nauka
(357)
Gry edukacyjne
(353)
Astronomia
(352)
Biografia
(352)
Informatyka
(352)
Pisanie
(349)
Myślenie
(341)
Mózg
(341)
Religia
(331)
Psychologia rozwojowa
(329)
Podręczniki
(326)
Bibliotekarstwo
(323)
Czasopisma pedagogiczne polskie
(323)
Polityka
(321)
Edukacja ekologiczna
(320)
Polacy za granicą
(320)
Gry i zabawy umysłowe
(311)
Alkoholizm
(309)
Bajkoterapia
(308)
Turystyka
(308)
Temat: dzieło
Biblia
(1)
Temat: czas
1-100
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2001-
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
Gatunek
Opracowanie
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Religia i duchowość
(1)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Osiem wykładów o charakterze akademickim, poświęconych kolejno problemom: - źródła i początki filozofii; - problemy metodologiczno-warsztatowe; - filozofia przedplatońska jako poszukiwanie zasad – archai ; - pojęcie arche ; - Heraklit z Efezu – droga do logosu jako metoda; - Ksenofanes, Empedokles i Anaksagoras – archai bierne i czynne; - koncepcja zasad – archai w filozofii pitagorejskiej; - pierwsza postać greckiej antologii – Permenides z Elei; - sofiści; - Sokrates i kwestia sokratejska. Praca prezentuje pierwotną problematykę filozoficzną oraz jej postacie: myśl jończyków, pitagorejczyków, eleatów, heraklitejczyków i sofistów, z uwzględnieniem elementów wiedzy historycznej, religioznawczej i filologicznej. Porusza problematykę pierwszych dociekań o naturze świata, ludzkiego bytowania, metafizyki. Tematyka należy do trudnych ze względu na bardzo fragmentarycznie zachowane autentyczne teksty. Przetrwały one wyłącznie jako cytaty u późniejszych autorów. Czytelnik znajdzie tu wykład o narodzinach racjonalnej myśli ludzkiej, a zamieszczone przekłady (w tym wiele nowych) otwierają nowe możliwości analizy oryginalnych tekstów filozoficznych i ich interpretacji. Książka jest podręcznikiem akademickim przede wszystkim dla studentów I roku studiów filozoficznych i innych kierunków humanistycznych do historii filozofii oraz dla czytelnika zainteresowanego wczesną myślą grecką.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Rabka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Myślenie według Ewangelii / Leszek Łysień. - Kraków : Wydawnictwo Petrus, 2018. - 339, [1] strona ; 20 cm.
Ryzykiem jest, z punktu widzenia spokoju świętego i komfortu psychicznego, sięgnięcie po tekst Ewangelii, by w jej lekturze pogrążyć całą swoją istotę. Nie znajdziemy w niej ani upragnionego spokoju, ani wskazówek, służących prowadzeniu wydajnego, eksplozywnego życia. Ewangelia nie jest ku spokojowi. Jej przeznaczeniem jest niepokoić, wyrywać człowieka ze stanu ospałości, bezmyślności, sytego zwierzęcego zadowolenia. Ona prowokuje ruch myślenia. Tutaj wszystko naprawdę się zaczyna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Nowy Targ
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 49156 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dialogi. tom II / Platon. - Kęty : Wydawnictwo ANTYK, 2005. - 766 stron ; 23 cm.
"Niepodobna z korzyścią i z przyjemnością należytą przeczytać Uczty Platońskiej, jeżeli się nie zna, choć w ogólnym zarysie, historii ruchu umysłowego, na którego tle to dzieło wyrosło; niepodobna wszystkiego wydobyć z tego dzieła i nacieszyć się wszystkimi jego pięknościami, jeśli się choć z daleka nie zna ludzi, którzy w nim występują, środowiska, do którego należą, stosunków, które ich łączą."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Rabka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Obrona Sokratesa / Platon. - Kraków : GREG, 2008. - 46 stron ; 24 cm.
„Obrona Sokratesa” to jeden z kilku najważniejszych tekstów w dziejach europejskiej kultury. Obraz Sokratesa – człowieka sprawiedliwego – stojącego przed sądem położył fundamenty pod dalszy rozwój myśli filozoficznej. "Obrona Sokratesa" to II tom unikalnej serii „Biblioteki Klasycznej” w tłumaczeniu prof. Ryszarda Legutki, uznawany współcześnie za najbardziej wartościowy polski przekład tego klasycznego dzieła Platona. Oprócz samego tekstu tłumaczenia nowe wydanie będzie zawierało tekst grecki, komentarz tłumacza oraz bibliografię. O „Obronie Sokratesa” powiedziano między innymi: Tekst Platońskiej Obrony – co może stwierdzić każdy uważny czytelnik – nie jest jednak bezpośrednią odpowiedzią na zarzuty, a w każdym razie taka odpowiedź nie stanowi głównego wątku w tekście. Sokrates najwyraźniej nie chciał się dać wciągnąć w to, co było oczywistym podtekstem procesu: zagrożenie demokracji ze strony zwolenników oligarchii, konflikty między stronnictwami oraz zła pamięć o krótkich lecz brutalnych rządach Kritiasa i innych. Odżegnał się wyraźnie od nastawienia pro-oligarchicznego, ale też nie miał ochoty przedstawić się jako zwolennik demokracji. Próbował wytłumaczyć Ateńczykom, że jego działalność nie ma związku z politycznymi sporami i nie da się do nich sprowadzić. Dotyczy czegoś bardziej podstawowego niż konflikty o władzę między zwolennikami różnych ustrojów. Prawdziwym celem mowy było wyjaśnienie współobywatelom sensu swoich działań, a ten polegał na szczególnym sposobie uprawiania filozofii. Filozofowanie takie było kierowaniem uwagi ludzi na problemy dobra i zła, sprawiedliwości i niesprawiedliwości, po to, by w wyniku refleksji nad nimi oraz nad własnym życiem mogli to życie uczynić lepszym (prof. Ryszard Legutko). Tak więc, najogólniej rzecz biorąc, proces Sokratesa uczy nas, że istnieje nierozwiązywalne napięcie między żądaniami moralnego czy religijnego sumienia – a uzasadnionymi potrzebami społeczności. Żadna polityczna społeczność nie może i nie powinna pozwalać jednostkom na wyłamywanie się spod ogólnie przyjętych zasad, ale jednocześnie istnieją normy ważniejsze niż te, które dana grupa uznaje. Wielkie filozoficzne niebezpieczeństwo, jakie tkwi w Obronie Sokratesa, polega na tym, że oślepieni godnością i niewinnością Sokratesa oraz tak krytyczni wobec pełnych wad Ateńczyków – nie zauważymy głębokiego moralnego dylematu, który kryje się za tym procesem i za tą śmiercią.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Rabka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Klasyków Filozofii)
Bóg chciał, żeby wszystko było dobre, a lichego, żeby nie było nic, ile możności, więc wziął wszechświat cały widzialny, który nie miał spokoju, tylko się poruszał byle jak i bez porządku, wyprowadził go z chaosu i doprowadził do ładu, uważając, że to ze wszech miar lepsze niż tamto. Nie było racji i nie ma, żeby ktoś najlepszy robił coś innego, jak tylko to, co najpiękniejsze. Obrachował więc sobie i znalazł, że spośród rzeczy z natury swej widzialnych żadne dzieło nierozumne nie będzie nigdy jako całość piękniejsze od dzieła rozumnego jako całości, a nie może mieć rozumu nic, co nie ma duszy. Zważywszy to sobie, złożył rozum w duszy, a duszę w ciele i w ten sposób wszystko zmajstrował, aby wszechświat był jak najpiękniejszy w swej naturze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Rabka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Uczta / Platon. - Kraków : Wydawnictwo Marek Derewiecki. - 90 stron ; 24 cm.
„Uczta” Platona jest jednym z najważniejszych tekstów filozofii starożytnej. Platon wkłada w usta uczestników uczty elementy nauki o możliwościach poznania i prawdziwym bycie. Z rekonstrukcji owych okruchów rodzi się wykład o pojęciu idei. „Uczta” stanowi także źródło informacji biograficznych, wiedzy o kulturze i obyczajach starożytnej Grecji, zachwyca pięknem języka i formy literackiej. Większość postaci występujących w „Uczcie” jest autentyczna. Należą do nich m.in.: gospodarz Agaton, Pauzaniasz, Arystofanes, Alkibiades i Sokrates, zapewne też Fajdros i Eryksimachos. Wydanie opatrzone wstępem Łukasza Orbitowskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Rabka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pisma Platona, z wyjątkiem Listów, są dialogami, w których nie umieszcza on nigdy swej własnej osoby, przenosząc zwykle scenerię i akcję w czasy Sokratesa i sofistów. Taka stylizacja retro stwarza poważny, choć pomijany dotychczas problem rozpoznania poglądów i argumentów samego twórcy tych dialogów. Gdzie kryje się Platon w różnych wykreowanych przezeń sytuacjach dyskusyjnych z mniej lub bardziej odległej przeszłości? Niepodobna zakładać, by każda postać dialogów wypowiadała po prostu poglądy autora. Wydawałoby się, że to, co rzecze protagonista danego dialogu, stanowi właśnie pogląd samego Platona. Nie można jednak traktować tego jako reguły. Wypowiedzi Sokratesa nie są przecież w pełni jednolite i konsekwentne, lecz w zależności od kontekstu problemowego, podejmowane raz w trybie elenktycznym czy pejrastycznym, innym znów razem w trybie poszukującym czy badawczym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Rabka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Siedmiu greckich filozofów / Adam Sikora. - [Wydanie 2]. - Warszawa : Krajowa Agencja Wydawnicza, 1983 (Ciechanów : RSW "PKR"). - 147, [1] strona ; 17 cm.
(Szczęśliwa Siódemka)
Adam Sikora, twórca książki pt.: „Siedmiu greckich filozofów” tak opisuje filozofię: „Filozofia zajmuje się interpretacją świata, problematyką historii, życia społecznego i ludzkiego istnienia. Podejmuje pytania o sens i wartość życia, zastanawia się nad powołaniem człowieka, usiłuje formować własne prawdy moralne, ustanawiając wartości godne realizacji. Pragnie ona kształtować ludzi i wspomagać ich w dokonywaniu rozlicznych wyborów, w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych, w doskonaleniu ich życia.” Fakt, iż filozofia jest istotną nauką w życiu ludzkim jest oczywisty, ponieważ dzięki temu jest tak długowieczną, wręcz nieśmiertelną nauką. Arystoteles w utworze „Zachęta do filozofii” pisze, że teoretyczne myślenie daje ludziom największe korzyści i przedstawia nam szereg przykładów gdzie filozofia staje się użyteczna dla człowieka. Mówi on, że podstawowe narzędzia, na przykład rzemieślnicze, mają swój początek z obserwacji świata, niektóre wywodzą się z obserwacji światła i promieni słonecznych inne zaś z obserwacji wody. Wspomina, że człowiek musi czerpać pewne wzory z natury i prawdy i według nich może dokonywać pewnych osądów i stwierdzeń, co jest dobre, pożyteczne i sprawiedliwe. Najlepsze wzory to te, które są w najlepszej zgodzie z naturą. Stwierdza on, iż człowiek, który nie poznał filozofii i nie poznawał prawdy, nie jest zdolny do pełnego poznania. „Bo tylko filozof żyje ze wzrokiem skierowanym na naturę i na to co boskie, i tak, jak dobry sternik umocniwszy swe życie w tym, co jest wieczne i niezmienne, tam zarzuca kotwicę i żyje według własnej woli.” Oznacza to, iż tylko filozofia tworzy prawa trwałe, słuszne i piękne. Ta nieśmiertelna wiedza, choć zdaje się być tylko teoretyczna pozwala nam kształtować wszystko podług niej. To wiedza umożliwia człowiekowi działanie i daje nam pomoc w naszych poczynaniach. Arystoteles nawołuje także człowieka aby nie uciekał od filozofii, bo ta jest „posiadaniem i uprawianiem mądrości”, a przecież mądrość jest najlepszym ze wszystkich dóbr. W filozofii odnajdujemy również przesłanki, które mówią, że nie zawsze mądrość filozoficzna musi być użyteczna i korzystna, ale zawsze musi być dobra i już dlatego powinna być pożądana ze względu na siebie samą, niewątpliwie jest ona wartością autoteliczną. To co dobre i cenne zawiera się w filozoficznych dociekaniach. Jeśli człowiek żyje według rozumu, nigdy nie ulega przypadkom losu. Mądre myślenie i dochodzenie do poznania jest pożądane przez człowieka i jest pożyteczne dla życia praktycznego, ponieważ nic nie przedstawi się jako dobre jeżeli tego najpierw nie rozważyliśmy i jeśli nie wykonaliśmy tego mądrze. „Wszak niezależnie od tego, czy szczęśliwe życie zależy od przyjemności, czy od moralnej doskonałości, czy też od mądrości, trzeba jednak filozofować, bo głównie poprzez filozoficzną refleksję osiągamy jasny pogląd.” Samo filozofowanie uszczęśliwia ludzi, więc staje się użyteczne dla ludzi, ponieważ jednym z głównych celów człowieka jest właśnie osiąganie szczęścia. Refleksję filozoficzną i mądrość możemy określić mianem szczęścia. „Dlatego też wszyscy, którzy mogą powinni uprawiać filozofię, bo to jest albo w pełni dobre życie, albo ze wszystkich rzeczy najprawdziwsza przyczyna życia dobrego dla dusz.” Poza tym, iż filozofia daje nam szczęście to ludzie za jej pośrednictwem unikają utraty rozumu. Nawet jeśli człowiek oddaje się najlepszym rozrywkom, a jego życie jest dostatnie to jest bezwartościowe jeśli jest życiem bezmyślnego i szalonego. Gdyby nawet człowiek posiadał wszystko, ale miałby utrudnioną zdolność myślenia to niektóre dobra nie przynosiłyby mu pożytku. Właśnie dlatego rozumne myślenie wiążące się z filozofią jest tak potrzebne człowiekowi. Człowiek powinien dążyć do osiągnięcia mądrości i poznania prawdy, bo tylko wtedy nasze życie jest prawdziwe i nabiera sensu. Można wykazać wyższość życia intelektualnego nad innymi jego formami, mądrość jest największym spośród dóbr i celem życia. Rozum jest najlepszą częścią nas samych, a najwyższą jego funkcją jest osiąganie prawdy. Prawdy, iż człowiek jest częścią natury, a więc to przez jej obserwacje zdobędzie prawdę i będzie z niej przejmował pewne stałe kryteria, za pomocą których może oceniać co jest słuszne, szlachetne i pożyteczne. Reasumując prowadzenie filozoficznego życia jest rodzajem istnienia wyższego w stosunku do innych możliwych form życia. Uprawiając filozofię żyjemy w pełni i doskonale. Z filozofii płynie dla nas przesłanie, że powinniśmy albo zajmować się filozofią, albo pożegnać się z życiem i odejść stąd, ponieważ wszystko poza tym jest bezsensowne i bezwartościowe. Filozofia jest najlepszą drogą do poznania i osiągnięcia mądrości, a przecież to właśnie tego pragnie i potrzebuje człowiek jeśli chce dobrze rządzić państwami, pracować i żyć pożytecznie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Rabka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej